Rh. Cosmopolitan

Welkom!

We heten u van harte welkom op de website van onze rododendronvereniging.

Het geslacht Rhododendron is erg omvangrijk met een grote variatie aan verschijningsvormen. Groot en klein, rijkbloeiend, een scala aan bloemkleuren, geuren van jasmijn tot rozemarijn. Er zijn duizenden natuurlijke soorten en gekweekte vormen waaruit kan worden gekozen. Planten die Azalea, Ledum en Menziesia worden genoemd, het zijn allemaal rododendrons. Heel wat zijn wintergroen, andere zijn bladverliezend met mooie herfstkleuren. Veel moderne hybriden zijn jaarrond van bijzondere schoonheid door hun groeivorm en blad. Onderstaand een kleine greep uit de verschillende soorten rhododendrons met een kleine uitleg.

Agenda 2020

klik op de naam voor  informatie

11 april 2020

Ledentuinen

18 april 2020

Ledencontactdag (info volgt)

22 - 28 april 2020

Reis naar Ierland

9 mei 2020

Voorjaarsexcursie Arnhem

8 augustus

Zomerexcursie Kaatsheuvel e.o.

Wij gaan volgens de AVG normen om met uw gegevens

Onze 'thuisbasis' is Belmonte Arboretum waar ook een groot gedeelte van onze rododendrons en azalea's staan aangeplant.

Onze vereniging

Het is goed te begrijpen dat er overal ter wereld rododendron liefhebbers van dit plantengeslacht verenigingen hebben opgericht. Onze vereniging met vooral leden in Nederland en Vlaanderen bestaat inmiddels ruim 25 jaar.

Samen met het Belmonte Arboretum in Wageningen hebben we de al bestaande Rhododendron collectie aldaar uitgebouwd tot een van de meest vooraanstaande in Europa. In het arboretum vindt u 250 soorten uit het wild en 500 kweek-vormen, op een overzichtelijke manier bijeengezet. Het Belmonte Arboretum is vrij toegankelijk en gemakkelijk bereikbaar. Meer informatie over Belmonte vind u hier.

Lidmaatschap

We houden er een redelijk intensief verenigingsleven op na: excursies, bijeenkomsten en lezingen. Drie keer per jaar geven we ons eigen blad Rhodomania uit. Sommige leden hebben fraaie tuinen met veel Rhododendrons, ook die kunnen bezocht worden. Met deze activiteiten wordt de onderlinge uitwisseling van ervaringen en tuinenbezoek bevorderd. Kijk gerust eens verder rond op onze website.

Denkt u erover om ook lid te worden? Dan kunt u naar de lidmaatschapspagina om u in te schrijven. Klik op de gele Post-it om op de juiste pagina te komen.

Er zijn 2 soorten lidmaatschap; 1 waarbij u tevens lid bent van de American Rhododendron Society en 1 voor alleen onze vereniging. We hopen u gauw te zien!

Rhododendron 'Sappho'