Meerdaagse reis Engeland

De reis naar Engeland is weer voorbij en als u wilt lezen wat er zoal gebeurd is, kunt u zeker de blog lezen die ik gedurende die dagen gemaakt heb. De echte verhalen zullen door verschillende mensen uit de groep gemaakt worden en in de Rhodomania te lezen zijn. Wel wil ik u de foto's en video's die gemaakt zijn door mij en Ernst, laten zien om u zo een idee te geven van de prachtige tocht die we gemaakt hebben.

En wat ik ook graag wil doen, is een paar mensen in het zonnetje zetten die ons gereden en begeleid hebben.

Ellen

We hebben het enorm getroffen met onze reisleidster. Altijd gezellig mee naar alle parken, niet iemand die in paniek raakt als blijkt dat iemand haar tas in verloren, proberen eerder het park in te kunnen als we te vroeg bij de poort kwamen, foto's van mensen maken uit eigen beweging, en verhalen vertellen in de bus van de plekken waar we heen gingen en de geschiedenis van Engeland. Misschien niet voor iedereen, maar er waren genoeg mensen die het erg leuk en interessant vonden, ondergetekende inclusief. Ja, van mij mag ze volgend jaar weer mee als reisleidster en het merendeel van de groep was het daar volledig mee eens!

Harry

Ook Harry heeft zijn geld dubbel en dwars verdiend. Ik kon de hele reis achter de chauffeur zitten en kon ook vaak meekijken hoe dat er allemaal aan toe ging maar het ging allemaal perfect. Het helpt natuurlijk dat je al wat langer op de bus zit en voor Harry was het niet de eerste reis naar Engeland. Maar hij had absoluut gelijk toen hij vertelde dat op die smalle weggetjes de hagen vaak overhangen, want het moeilijk maakt om dicht tegen de kant te rijden, de zijkant van de weg vaak verbrokkeld is, er putten zitten en dat alles maakt voor een 'bumpy ride'. Geen makkelijk klusje dus, dat rijden in een bus in Engeland.

Verder was het hotel acceptabel (dat 1 van de liften het die week niet deed, was irritant), de bedden waren goed, het avondeten was een mager zesje maar voor 6 dagen was het goed te doen. De rit met de bus op de trein verliep gladjes en we hadden een gezellige ploeg. Rest mij niet anders dan de foto's en video's die ik heb (gekregen), op het internet te zetten en van harte te hopen dat het volgend jaar weer zo gezellig is!

Dinsdag 14 mei: Alleen Hever Castle

Hever Castle is op dinsdag de enige tuin die we bezichtigd hebben, de rest van de dag was natuurlijk nodig om van Nederland naar de VK te reizen. De Italiaanse tuin is prachtig en ook het kasteel is erg mooi van binnen en van buiten, maar men vond het jammer dat er 16:30 niets meer open was om wat te eten of drinken.

Woensdag 15 mei: Wisley, Millais en Ramster

Wisley Gardens was een enorm park met een prachtige rododendron collectie die vooral te vinden was in het Battleston Park gedeelte, een grote heuvel in het park zelf. De Loderi rodo's waren enorm maar er zaten ook een paar prachtige beelden bij zoals een van hout gesneden dinosaurus.

Veel plezier gehad bij Milais Nursery waar een paar mensen het toch niet konden laten rodo's te kopen...ikzelf, Henri, Anje en Lou kwamen allemaal met rodo's de kwekerij weer uit en we hebben genoten van alle prachtige planten.

Ramster Gardens was prachtig omdat het een relatief kleine tuin was en erg gemoedelijk was opgezet. Er waren niet alleen mooie rododendrons maar ook mooie bomen. Het is de Engelse Belmonte voor wat collectie rododendrons betreft en Leon heeft er nog wat planten heen gebracht tijdens onze reis.

Donderdag 16 mei: Sheffield, Nymans & High Beeches

Sheffield was een van de meeste imposantste tuinen. Door 'Capability' Brown aangelegd, kom je eigenlijk bijna binnen bij een de van de drie meren die er in die tuin liggen en de weerspiegeling is adembenemend. De collectie rododendrons is interessant maar niet enorm en de fazanten lopen achter je aan. Zeker de moeite van een bezoek waard.

Nymans was enorm! Vanaf de ingang ga je een steile heuvel af en het uitzicht over de velden achter het park is adembenemend. Helaas zijn de gebouwen door brand vernietigd. Het hoofdgebouw is te bezoeken, de kerk niet. De verschillende tuinen zijn erg mooi maar de rododendrons waren er bijna uitgebloeid.

De laatste tuin van die dag was weer een voor Engelse begrippen kleine tuin van bijna 11 hectare. Veel prachtige Japanse azalea's en esdoorns, een 'Loderi Walk', uiteraard wat vijvers en leuke bomen.  Een lieflijke tuin!

Vrijdag 17 mei: Wakehurst en Leonardslee

Bij Wakehurst hebben we de enige regen van die week gehad. Ook dit park is enorm maar de verscheidenheid van planten is uitgebreid en je waant je in een bos als je het pad naar het laagste punt van de tuin neemt, waar opnieuw een meertje ligt. Bovendien hadden ze een goed georganiseerde kantine waar we met z'n allen wat gegeten hebben.

Leonardslee, de mooiste tuin van de hele trip, als je het mij vraagt. De tuin wordt gerenoveerd na in 2014 te zijn over genomen. Dit is de tuin van meneer Loder zelf en helemaal tjokvol met rododendrons geplant. Vooral het feit dat hier zoveel azalea's staan, doet mij een groot plezier.

Misschien deelde onze videograaf mijn mening over dit park want dit is het tweede deel van Leonardslee. Dit deel bevat het stuk poppenhuis, waarvan ik in eerste instantie dacht dat het niet zo interessant zou zijn maar waar ik me 100% in vergiste.

Zaterdag 18 mei: Kew en Isabella Gardens

Kew Gardens ligt in westelijk Londen en was voor mij de grootste tegenvaller van de trip. Het is een mooi park maar het is een echt stadspark. De paden zijn breed en geasfalteerd, de kassen zijn druk, de rododendronvallei was al bijna helemaal uitgebloeid.  Wat wel prachtig was, waren de beelden van Chahuly.

En Isabella Gardens was voor mij de grootste verassing, in positieve zin. Tja, de organisatie van het er komen, liet te wensen over want het was een wandeling van ruim 3 kwartier om er uberhaubt te komen maar het park was zeer de moeite waard. Vooral de wandeling langs het stroompje en de Japanse azalea's was prachtig.

Zondag 19 mei: Canterbury

De laatste dag: Canterbury, voordat we weer op de trein naar huis toe gaan. Alleen jammer dat we dit op zondag hebben gedaan zodat de bekende Canterbury Cathedral wegens de kerkdienst tot 13 uur niet toegankelijk was maar het stadje is zeker de moeite van een bezoekje waard.

Als laatste nog een video die Wim gemaakt heeft waarin je de indrukken kunt zien van de hele week bij elkaar, inclusief een kijkje binnenin de kathedraal van Canterbury. Wim vertelt er ook zelf bij waar je naar kijkt.