Excursie Boskoop 5 mei

Op een ongelofelijk mooie dag kwamen onze leden bij elkaar in de loods van Teun Wezelenburg om te verzamelen voor een rondleiding door Boskoop. Na een kop koffie met gevulde koek, mochten we de tuin van Teun en Jannie bekijken. Er werden verhitte discussies gevoerd over de rododendrons in de tuin en het werd als snel duidelijk dat Teun niet van 'hoge struiken' hield: bij een te hoge boom werd zonder pardon de snoeischaar erin zet, getuige de lage stomp Heptacodium miconioides aan de zijkant van het huis.

Vervolgens werd de rit vervolgd naar Klaas Verboom die ons kon vertellen dat hij zijn kwekerij had omgetoverd tot tuin en met behulp van een tuinarchitect wat vlakken had laten creëren waar hij allerlei bomen en struiken had geplant...uiteraard enorme hoeveelheden rododendrons!

Na de tuin van Klaas Verboom bekeken te hebben, was het op een drafje terug naar de loods van Teun en Jannie voor een broodje en een sapje. Even was Jannie bang dat ze het met de broodjes niet gingen redden, vertelde ze me later maar alles leek meer dan genoeg, achteraf. Erg lekkere broodjes!

Na de lunch een rondleiding over de kwekerij van Teun, Jannie en hun zoon en schoondochter. Dat is een flinke lap grond met planten! Sommige perken hadden doeken tegen de zon of de kou en Teun kon melden dat als het heel erg koud werd, er ook nog eens doeken overheen konden. Er stond werkelijk van alles! Calycanthus, Cornus, Prunus, Hamamelis en Heptacodium...teveel om op te noemen! De putten (die geen putten genoemd mochten worden) werden ook nog getoond en de kassen met de plantjes die volgend jaar de volle grond in gaan. Leuk om eens een echte kwekerij in zijn geheel te zien en niet alleen het 'voorstuk' waar de planten verkocht worden.

Rond half 3 de laatste plek bezocht; de Sortimentstuin Harry v/d Laan. Daar weinig rododendronplanten gezien met uitzondering van 1 perk vol met azalea's. Toch wel een mooie vertoning en het rook er heerlijk. Een leuk en interessant verhaal over hoe deze tuin zo gekomen is, vervolgens een rondleiding door de verschillende perken en toen nog een laatste versnapering voordat het rond half 5 tijd was voor de terugreis.

Een geslaagde excursie!

PS: Voor de foto's heb ik nog even geen tijd maar Ernst Speelman was supersnel in het maken en opsturen van de video's en die wilde ik jullie niet onthouden. Veel kijkplezier!