Excursie Kleve & Kranenburg 27 mei

Op een, opnieuw, redelijk zonnige dag kwamen 35 leden bij elk elkaar voor de excursie in Kleve en Kranenburg. Het was jammer dat er niet was verteld dat ook een groepje leden van de Duitse Dendrologische Vereniging aanwezig was, dan hadden we wat meer gezamenlijk kunnen optrekken maar het zij zo. We kregen 3 gidsen mee, waaronder ook de heer Karl-Heinz Hübbers van de Kalmiatuin. Onze gids was zeer bekend met de geschiedenis van de tuin maar er werd in het Duits verteld en sommigen waren al snel afgeleid.. men wilde planten zien, geen geschiedenis horen. Maar ik vond het zeer interessant; het ging deels over Nederlandse kwekers.

Daarna was het op naar de 'Nimweger Tor' voor de lunch. Wat mij betreft lekker eten! Voor mij geen vlees maar de anderen hadden eerst goulashsoep en daarna brood met kalkoen-medaillons en een lekkere saus.  Prima geregeld!

Helaas was het einde van de lunch ook het einde van het mooie weer en begon het te regenen. Dat stopte weer maar na een uurtje in de tuin van Karl-Heinz begon het ook daar te spetteren en daarna te regenen. Het mocht echter de pret niet drukken want de tuin is prachtig. En niet alleen om alle kalmia's en de paar rododendrons die nog bloeiden, maar ook om de borders, de kleuren en de bomen. Werkelijk een tuin uit duizenden. Tja, en om half 4 bleek iedereen uitgekeken te zijn en was het een cadeautje geven voor Carl-Heinz en zijn vrouw Lachmin en naar huis. Veel te kort in deze tuin kunnen rondlopen, hopelijk houden Karl-Heinz en zijn vrouw volgend jaar nog een Open Dag zodat we opnieuw enorm kunnen genieten van deze sfeervolle tuin met prachtige kalmia's.

En natuurlijk was Ernst Speelman aanwezig om weer prachtige video's te maken waarvan hieronder weer een kijkje.