Excursie Hoevelaken e.o. 25 aug.

border bij de Beukenhof

In een maand als deze waarin een aardige hoeveelheid warmte- en droogterecords zijn gesneuveld, moest ik de enige dag uitzoeken waarin het koel en regenachtig was. Het mocht de pret echter niet drukken en de tuinen stonden er, ondanks de buien, prachtig bij.

We hebben deze dag de Beukenhof in Barneveld, de St. Hubertushof in Leusden en Op de Haar in Hoevelaken bezocht en elk van deze tuinen heeft zijn eigen charme. Voor wat betreft de organisatie op de tuinen was alles bij alle 3 perfect georganiseerd. Bovendien waren de kruidkoek bij de eerste tuin, het appelgebak bij de tweede tuin en de cake bij de derde tuin zalig.

De Beukenhof

De Beukenhof even voorbij Barneveld was onze eerste tuin van de dag. Voor mij was het even stressen aangezien ik niet iedereen ken en het er even op leek alsof de financiën de mist in gingen maar alles kwam op z'n pootjes terecht. Iedereen leek dolgelukkig elkaar weer te zien en er werd tijdens de koffie aardig wat afgekletst. Daarna liepen de meesten de tuin in voor een kijkje.

Het mooiste stukje van de tuin was wel de zijtuin met een leuke indeling van doorkijkjes en planten. Ook het grasveld en de grasborder was erg mooi en uiteraard de prachtige boom achter het huis, waarvan de naam me ontschoten is.

Beukenhof boom.jpg

St Hubertushof

In de regen bij Hubertushof
Thalictrum - Chinese Ruit
Dick en Herma

Ondanks dat de hele excursie was gepland rond het bezoek van de derde tuin, vond ik deze toch stiekem nèt iets mooier! Alleen het huis was al genoeg om jaloers op te zijn met een prachtig rieten dak, houten panelen en een super dikke houten balk ter ondersteuning.

Bij deze tuin ging wel de planning iets de mist in omdat een aantal mensen per ongeluk de oude routebeschrijving hadden uitgeprint en bij de tuin uitkwamen die had afgezegd. Er kwam dus een aantal mensen wat later aan waar de eigenaresse niet zo blij mee was. Bovendien moest het eerst 20 minuten met bakken regen uit de hemel komen. Uiteindelijk kwam echter de zon weer boven en konden we toch nog zeker 45 minuten genieten van deze prachtige tuin.

Op de Haar

Om net even na 14:00 uur kwamen we aan bij Op de Haar waar John en Joyce al helemaal klaar stonden met de koffie en cake. John heeft natuurlijk het geluk al een aantal van onze leden te kennen en Theo kon melden dat een aantal van 'zijn' rodo's van zijn oude tuin hier nu een tweede leven hadden gevonden.

De tuin zag er verder goed uit, maar in het rabattenbos staan veel minder bloemen wat het voor sommigen wat minder interessant maakte. Ik vind het nog steeds leuk om op zoek te gaan naar allerlei leuke beeldjes die Joyce maakt en vooral de 'Simurgh' vond ik prachtig.

Simurgh beeld
Op de Haar de Ijstuin

Uiteraard most het, net toen ik foto's ervan wilde nemen, ineens met bakken uit de hemel komen en toen vonden de meesten van de groep het wel mooi geweest. Komt ook nog bij dat een ander lid haar verjaardag vierde en een deel van de groep was uitgenodigd dus die moesten sowieso weg. De regen gooide, over de hele dag gezien, nog wel wat roet in het eten maar niet genoeg om de excursie te verpesten.