Forstbotanischer Garten & Friedenswald, Köln

Voor diegenen onder ons die symboliek wel iets vinden hebben; deze tuin is is tussen 1962 en 1964 gebouwd op een voormalig militair terrein. De Rhododendronvallei doet nog steeds denken aan het militaire verleden van de tuin. Tot het einde van de Eerste Wereldoorlog behoorde het gebied tot de buitenste vestingring van Keulen en diende als basis voor de infanterie. De ruïnes werden in de tuin geïntegreerd en tot een rotstuin voor beplanting gemaakt. Het park is zo'n 25 hectare groot.

De metgezelplant van keuze in dit park is de esdoorn maar er staan ook sierkersen en een enorme kastanje. Uiteraard vindt u hier ook heide en andere zuurminnende planten en coniferen zoals de Sequoia en ceder.

In het aangrenzende Friedeswald kunt u een botanische wereldreis maken. In dit bos zijn bomen en planten aangeplant van alle landen waarmee Duitsland economische betrekkingen heeft.  De planten uit tropische landen worden in een kas gehouden, als ik het goed begrepen heb.

Forstbotanischer Garten, Friedenswald, Schillingsrotter Straße 100
50996 Keulen

Hier vindt u informatie over de botanische tuin. Het is miniem omdat er geen eigen website is; de website is die van de gemeente Keulen. En ook alleen in het Duits.
Foto's volgen