Excursie Hamminkeln & Anholt

esdoorn.jpg

De weersverwachtingen voor deze dag waren tot op de dag voor de excursie om te huilen...regen, regen en regen! Wat fijn dan toch dat ze er deze keer volledig naast zaten. Het was koud maar er scheen een zonnetje en het was prima te doen met een sjaal en een warme jas. En 's middags was het zelfs behaaglijk genoeg dat de warme jas niet dicht hoefde.

Met ruim 20 leden kwamen we op deze morgen samen in Arboretum Grenzenlust voor de eerste visite van de dag. Met een goed verzorgde 'cafe und kuchen' (koffie met taart) konden we van start gaan.

Eigenlijk denk ik al snel bij het woord 'arboretum' dat je dan een hele lading bomen gaat bekijken maar dat was verre van waar. Onze duitstalige gids was niet alleen een ontzettend interessante verteller, hij wist alles van zowel bomen als struiken tot de kleinste vaste planten aan toe. Maar toegegeven, er stonden een paar prachtige bomen bij!

Met de planning iets uitgelopen bij het arboretum, liepen de excursieonderdelen daarna uiteraard ook iets uit. De lunch was in een schattig Zwitsers chalet nagebouwd in de 19e eeuw door de eigenaar van het landgoed toen hij met een Zwitserse trouwde.

Het eten liet op zich wachten maar dat mocht de pret niet drukken. De soep en tortellini waren goed te eten (maar misschien wat zout, hoorde ik men zeggen), maar de vegetarische maaltijd was echt lekker.

Na de maaltijd zijn we het 'Biotopenpark' nog even doorgelopen. Eerst richting de ezels waar bezoekers via een voerautomaat ezels konden voeren. Nou, daar hadden de dames en heren ezel wel oren naar! Je kon bijna het muntje niet in de machine steken of de ezels stonden er al met hun grote hoofden bovenop!  En de geiten die er rond liepen, hadden geen betere 'manieren'. Daarna was al weer tijd om richting de auto te lopen, maar eerst naar het uitkijkpunt om nog een paar foto's van het huisje te nemen.

Hier namen wij afscheid van de groep; de groep ging door naar het kasteel in Anholt maar aangezien wij hier de dag ervoor al waren geweest, zijn wij snel naar de wilde katten gelopen waar ze om 15 uur werden gevoerd.  Onderstaand nog een paar foto's van het kasteel in Anholt. Het was werkelijk een prachtige excursie, waar iedereen van heeft genoten!

foto: L.Smulders