Arboretum Kalmthout

Het verhaal van Arboretum Kalmthout begint in 1856 als Charles van Geert het terrein aanschaft om er een proeftuin van te maken voor zijn kwekerij in Antwerpen. In 1930 sluit de kweektuin en uit angst dat de zeldzame planten in de tuin zullen verdwijnen, kopen de broers Georges en Robert de Belder het in 1952 het om er eigen privétuin van te maken. Jelena Kovačič bezoekt als plantkundige Kalmthout in 1954 en trouwt kort daarop met Robert de Belder.

Samen introduceren zij honderden nieuwe planten van kwekers en vrienden van over de hele wereld. Het arboretum heeft de grootste collectie toverhazelaars (Hamamelis) van Europa met meer dan 40 soorten.

In 1986 koopt het provinciebestuur van Antwerpen het, en in de jaren erna worden er verbeteringen aan het terrein gedaan.

Ondertussen in het terrein 12,5 hectare grond met als laatste aanwinst de tuin achter de cottage. Er staan nu ruim 7000 plantensoorten uit de hele wereld aangeplant. Er is in elk seizoen wel wat te zien, het heeft de grootste collectie Toverhazelaars van Europa, een mooie verzameling sierkersen en sierappels, een aanzienlijke verzameling van bijna 250 verschillende soorten rododendrons waarvan een degelijke hoeveelheid zogenaamd 'Harde Gentse'  en verder een prachtige esdoorn  en magnolia collectie.

Arboretum Kalmthout vindt u op adres Heuvel 8, 2920 Kalmthout, België.

Verdere informatie kunt u hier vinden.

Arboretum Kalmthout plattegrond