Excursie ledentuinen 11 april

Magnolia’s zijn in het voorjaar vaak een lust voor het oog die met hun overdadige bloei bij velen van ons de tuinkriebels weer aanwakkeren.

De excursiecommissie heeft besloten om in het voorjaar een bezoek te brengen aan enkele privétuinen van leden met veel magnolia’s en/of rhododendrons, deze liggen in het grensgebied van Nederland en Vlaanderen.

We zijn er ons van bewust dat een excursie plannen in het vroege voorjaar het risico met zich meebrengt dat vooral de late nachtvorst een nadelige invloed kan hebben op de bloei en daaraan ernstige schade kan toebrengen, laten we hopen op een vorstvrij voorjaar.

Tuin van Marc Brosens

10:00 - 11:30 - Bezoek tuin Marc Brosens

De tuin van Marc Brosens heeft een oppervlakte van 6000 m², het is een eigen ontwerp en is een mix van een klein arboretum en een zeer verzorgde en afwisselende tuin met soms formele, soms speelse gazons die zijn afgeboord met een collectie rhododendrons (species en cultivars). Uit zijn collectie bomen en heesters blijkt al snel de grote liefde van Marc voor de magnolia’s, liefst zo’n 90 soorten en variëteiten zijn er van deze soort te vinden.

Van Chaam naar St. Willebrord

11:30- 12:00 - Rit van de tuin van Marc Brosens naar de tuin van Theo Leijdens

Tuin van Theo Leijdens

Populierenstraat 43, 4711RH Sint Willebrord

12:00 - 13:30 - De tuin van Theo Leijdens heeft een oppervlakte van 1500 m². Het betreft hier vooral de rhodo-species en deze z.g. wilde soorten bloeien in deze periode van het jaar dan ook reeds veelvuldig. De tuin is verder ingericht met een aantal soorten bomen en heesters. Theo vond zelf dat zijn tuin een beperkte omvang had en heeft daarom bewust gekozen om daardoor allemaal zuilvormige bomen te planten. Aan de voorzijde van het huis leeft Theo zich uit in zijn zelf ontworpen en gebouwde rotstuin waarin hij de meest bijzondere dwergplanten koestert.

Van Sint Willebrord naar Ossendrecht

Tuin van Peter Blommerde

Wilgenlaan 4, 4641GC Ossendrecht

14:15 - 16:30 Bezoek tuin Peter Blommerde en wandeling 'achtlanenproject'.

De tuin Peter Blommerde is gelegen in de “bomenwijk” van Ossendrecht, het “woodland” gehalte van deze tuin is erg hoog, het is een echte verzamelaarstuin met coniferen, (grootbladige) rhodo’s en loofbomen, van deze laatste categorie nemen de magnolia’s het grootste deel voor hun rekening, hieruit blijkt dan al meteen de grote passie van Peter voor deze bomensoort.

Please reload

Het 'achtlanenproject': Toen de tuin van Peter wat vol begon te raken en plaatsgebrek een probleem werd, wist hij het bij de buren voor elkaar te krijgen om ook in hun tuinen wat grootbladige rhodo’s en magnolia’s te planten. Daar bleef het echter niet bij; hij wist niet alleen de buren, maar ook de mensen in de wijk te enthousiasmeren om een aantal slecht onderhouden groenstroken om te vormen tot fraaie tuinpareltjes. Hij vormde hiervoor een team van vrijwilligers uit de wijk en met toestemming en financiële ondersteuning van de gemeente was een wijkproject geboren. Ondertussen zijn er in de afgelopen jaren al enkele honderden magnolia’s en Japanse sierkersen geplant en enkele tienduizenden voorjaarsbollen de grond in gegaan. Ook de gemeente is dermate enthousiast over dit “achtlanenproject” dat ze zelfs van Ossendrecht het “magnoliadorp” van Nederland willen maken door op verschillende markante plaatsen in het dorp magnolia’s aan te planten.

Instructies
& parkeren

Geen

& kosten

Aanmelden voor deze excursie kan tot uiterlijk 5 april 2020.

Aanmelden kan bij de secretaris, via info@rhodovereniging.nl  via de aanmeldingsknop.

De kosten voor deze excursie zijn €15,00 per persoon en kunnen ter plaatse worden voldaan.

Lunch

In de tuin van Theo zal u na aankomst koffie/ thee en een broodje worden aangeboden.