Bezoek Ledentuinen

Rinus Manders

Bezoek Ledentuinen

10 april 2020

Begin april gaan we naar de tuinen van Marc Brosens, Theo Leijdens en Peter Blommerde. We zullen rond deze tijd uiteraard de april-bloeiende rhodo's zien maar ook de magnolia's zullen bloeien. De excursie kost 15 euro pp.

Magnolia’s zijn in het voorjaar vaak een lust voor het oog die met hun overdadige bloei bij velen van ons de tuinkriebels weer aanwakkeren. De excursiecommissie heeft besloten om in het voorjaar een bezoek te brengen aan enkele privétuinen van leden met veel magnolia’s en/of rhododendrons, deze liggen in het grensgebied van Nederland en Vlaanderen.
We zijn er ons van bewust dat een excursie plannen in het vroege voorjaar het risico met zich meebrengt dat vooral de late nachtvorst een nadelige invloed kan hebben op de bloei en daaraan ernstige schade kan toebrengen, laten we hopen op een vorstvrij voorjaar.

Heading 2

I'm a paragraph.

De tuin van Marc Brosens heeft een oppervlakte van 6000 m².Het is een tuin van eigen ontwerp en een mix van klein arboretum en een verzorgde en afwisselende tuin met soms formele, soms speelse gazons, afgeboord met een collectie rhododendrons (species en cultivars).
Uit zijn collectie bomen en heesters blijkt de grote liefde van Marc voor magnolia’s, zo’n 90 soorten en variëteiten zijn er van deze soort te vinden.

In de tuin van Theo zal u na aankomst koffie/ thee en een broodje worden aangeboden

De tuin van Theo Leijdens heeft een oppervlakte van 1500 m². Het betreft hier vooral de rhodo-species en deze z.g. wilde soorten bloeien in deze periode van het jaar dan ook reeds veelvuldig. De tuin is verder ingericht met een aantal soorten bomen en heesters. Theo vond zelf dat zijn tuin een beperkte omvang had en heeft daarom bewust gekozen om daardoor allemaal zuilvormige bomen te planten. Aan de voorzijde van het huis leeft Theo zich uit in zijn zelf ontworpen en gebouwde rotstuin waarin hij de meest bijzondere dwergplanten koestert.

De tuin Peter Blommerde is gelegen in de “bomenwijk” van Ossendrecht, het “woodland” gehalte van deze tuin is erg hoog, het is een echte verzamelaarstuin met coniferen, (grootbladige) rhodo’s en loofbomen, van deze laatste categorie nemen de magnolia’s het grootste deel voor hun rekening, hieruit blijkt dan al meteen de grote passie van Peter voor deze bomensoort.