Excursie Noordoostpolder 27 aug. 2016

Op een voor het jaar ongewoon warme dag in augustus bezochten wij 4 tuinen in de Noordoostpolder. Wel te weten de Pegasushof, Lipkeschat, de Stekkentuin en Goldhoorn. En alhoewel de laatste ook meteen de grootste was, vond ik toch de Stekkentuin het mooist. Maar laten we bij het begin beginnen..de Pegasushof.

Pegasushof

De Pegasushof was, net alle alle andere tuinen een van oorsprong agrarisch bedrijf..de stallen waren het bewijs. we werden onthaald met koffie en enorm lekker gebak en dat was toch zeker een positief begin van de excursie. De tuin zelf was klein maar fijn. Het land dat men daar bebouwt, werd in de jaren 50 van de vorige eeuw uitgegeven in specifieke groottes en van alle 4 de tuinen is dit de kleinste tuin met 'slechts' 4000m2.

Recht en strak neergezet, zijn de planten echter met liefde uitgestald en maken de mooi gecombineerde plantenkleuren het geheel compleet. Vooral de rozencollectie was impossant aangezien de rozen allemaal puntgaaf waren..geen plekje te zien!

Lipkeschat

Na Pegasushof reden wij verder naar Lipskeschat. Deze tuin was al wat groter met een enorme haag tegen de wind, een zijtuin met een mooie verscheidenheid aan vaste planten en daarop uitlopend een gazon met rozen, en borders met, tegen het huis, een prachtige eikenbladhortensia.

Verderop een paar enorme  pindakaasstruiken (Clerodendrum bungei) in een nis tegen het huis geplaatst en aan het eind een soort schaduwtuin met grassen en hosta's. Verder vertelde de eigenaresse dat waar de stukken grond geen planten bevatten, deze met opzet open waren gehouden om er in de herfst tulpenbollen in te planten. Al met al een liefelijke tuin!

Stekkentuin

De derde tuin in onze excursie door de Noordoostpolder was de Stekkentuin, en wat mij betreft toch wel de leukste tuin. De eigenaresse was erg enthousiast, geïnteresseerd in onze vereniging en het was leuk om te horen hoe ze was begonnen met de Stekkentuin. De verhalen van hoe het vroeger was in de Noordoostpolder, waren erg amusant.

De tuin is natuurlijk waar het om ging. Zo moet er lef geweest zijn om een distelperk aan te leggen aan het begin van de tuin; ze woekeren snel. Het 'stek-gedeelte', waar de plantjes worden uitgezet die als stekken verkocht worden, was wat chaotisch en toch ook weer leuk om doorheen te lopen. Aan de schaduwkant van het huis, de hostacollectie en een imposante hortensia verzameling.   Het was leuk genoeg om er nog eens terug te komen!

Goldhoorn

Tja, de vierde tuin was enorm! Goldhoorn Gardens was iets te commercieel aangelegd, wat mij betreft. Met een winkel in snuisterijen en het praatje iets te zelfingenomen was het gevoel een tuin de bezoeken iets naar de achtergrond gezakt. Toegegeven, de tuin was adembenemend; de hoge perken, het gazon...achter in de tuin vind je echter wel wat terug van de gezelligheid van een tuin. De Japans-aandoende brug en het theehuis geven dat stuk van de tuin een gezellig gevoel. Voor dat stuk tuin was het zeker de moeite van een bezoekje waard!