Ledentuinen West Brabant

april 2022

Op dit ogenblik hebben alle 3 de eigenaren van de tuinen toegezegd de excursie te willen laten doorgaan. Ik verwacht zelf nog wel een stijging in het aantal corona-gevallen maar hoe erg die wordt en hoe lang die gaat duren, is nu nog niet te overzien. De afgelopen 2 jaar waren we nog niet van de ellende af in april dus we houden een slag om de arm. De planning en PDF zijn bog van de planning in 2020; deze wordt aangepast zodra er meer bekend is.

10:00 - 11:30 - Bezoek tuin Marc Brosens; Meerleseweg 37, 4861 NA Chaam

11:30- 12:00 - Rit van Chaam naar St. Willebrord

12:00 - 13:30 - Bezoek tuin van Theo Leijdens; Populierenstraat 43, 4711RH Sint Willebrord

13:30 - 14:15 - Rit van St. Willebrord naar Ossendrecht

14:15 - 16:30 Bezoek tuin Peter Blommerde; Wilgenlaan 4, 4641GC Ossendrecht

Parkeren: Geen extra op- of aanmerkingen

Lunch: Lunch is bij deze excursie inbegrepen. Bij Theo wordt u koffie, thee en broodjes aangeboden

Aanmelden & kosten:  Dat kan bij Rinus, Petra of via de  blauwe knop bovenaan de pagina. De excursie kost € 15,00 per persoon.

De tuin van Marc Brosens heeft een oppervlakte van 6000 m², het is een eigen ontwerp en is een mix van een klein arboretum en een zeer verzorgde en afwisselendetuin met soms formele, soms speelse gazons die zijn afgeboord met een collectie rhododendrons (species en cultivars).Uit zijn collectie bomen en heesters blijkt al snel de grote liefde van Marc voor de magnolia’s, liefst  zo’n 90 soorten en variëteiten zijn er van deze soort te vinden.

De tuin van Theo Leijdens heeft een oppervlakte van 1500 m², na zijn verhuizing van Groede naar St. Willebrord  in  2012 moest Theo weer geheel opnieuw beginnen met het inrichten van huis en  tuin en een aantal zeldzame planten zijn mee verhuisd. Het betreft hier vooral de rhodo-species waar hij zijn hart aan verpand heeft en deze z.g. wilde soorten bloeien in deze periode van het jaar dan ook reeds veelvuldig. De tuin is verder ingericht met een aantal soorten bomen en heesters, Theo vond zelf dat zijn nieuwe tuin een beperkte omvang had en heeft daarom bewust gekozen om daardoor allemaal zuilvormige  bomen te planten. Aan de voorzijde van het huis leeft Theo zich uit in zijn zelf ontworpen en gebouwde rotstuin waarin hij de meest bijzondere dwergplanten koestert. Ondertussen heeft het geheel na 7 jaar al behoorlijk wat potentie gekregen en zal menigeen verstelt doen staan van deze uitzonderlijke collectie.

De tuin Peter Blommerde is gelegen in de “bomenwijk” van Ossendrecht. Het “woodland” gehalte van deze tuin is erg hoog, het is een echte verzamelaarstuin met coniferen, (grootbladige) rhodo’s en loofbomen. Van deze laatste categorie nemen de magnolia’s het grootste deel voor hun rekening, hieruit blijkt dan al meteen de grote passie van Peter voor deze bomensoort. Toen de tuin van Peter wat vol begon te raken en plaatsgebrek een probleem werd, wist hij het bij de buren voor elkaar te krijgen om ook in hun tuinen wat grootbladige rhodo’s en magnolia’s te planten.Daar bleef het echter niet bij.Hhij wist niet alleen de buren, maar ook de mensen in de wijk te enthousiasmeren om een aantal slecht onderhouden groenstroken om te vormen tot fraaie tuinpareltjes. Hij vormde hiervoor een team van vrijwilligers uit de wijk en met toestemming en financiële ondersteuning van de gemeente was een  wijkproject geboren. Ondertussen zijn er in de afgelopen jaren al enkele honderden magnolia’s en Japanse sierkersen geplant en enkele tienduizenden voorjaarsbollen de grond in gegaan. Ook de gemeente is dermate enthousiast over dit “achtlanenproject”  dat ze zelfs vanOssendrecht het “magnoliadorp” van Nederland willen maken door op verschillende markante plaatsen in het dorp magnolia’s aan te planten.