Pinetum Blijdestein

Pinetum Blijdestein kunt u terugvinden in een rustige villawijk in Hilversum. Het is bijna anderhalve hectare groot. In 1909 liet B.W. Blijdestein het pinetum aanleggen in Engelse landschapsstijl. Het doel van de heer Blijdestein was om een zo'n compleet mogelijke collectie coniferen aan te leggen.

Blijdestein hield innig contact met de directeur van de Londonse Kew Gardens en zaden en bomen werden ook uitgewisseld.

Blijdestein had via zijn testament aangegeven dat het pinetum als wetenschappelijk instituut in stand moest blijven dus na zijn overlijden kwam het uiteindelijk in het bezit van de Hortus Botanicus in Amsterdam.

In de jaren '90 van de vorige eeuw werd het afgestaan aan de Stichting Pinetum Blijdestein, waar het nu nog steeds onder valt.

Pinetum Blijdestein heeft, buiten een coniferencollectie, ook een kleine rododendronvallei en een aantal interessante Amerikaanse wilde azaleasoorten.

Het pinetum vindt u op adres: Van der Lindenlaan 125, 1217 PJ Hilversum.

Meer informatie vindt u hier.

De Rhododendron calendulaceum in de knop