• Petra

Een dagje Londen

Kew Palace of 'The Dutch House'

Deze dag stond in het teken van Londen, zo'n uur rijden van ons hotel vandaan. De reis begon bij Kew Gardens en vervolgens ging de rit naar Isabella Plantation, een onderdeel van Richmond park.

Het was Kew Gardens die mij over de streep had getrokken om mee te gaan met deze reis. Het was tevens de tuin die mij het meeste tegenviel. Kew Palace, hierboven, was wel een imposant gebouw en 'The Dutch House genaamd omdat de gevels in NEderlandse stijl gebouwd zijn om verzoek van de eigenaar die dit kasteel bouwde; de Hugenoot Samuel Fortrey. De Botanische Tuin van Kew ziet er mooi uit en ook de rotstuinen zijn de moeite waard. Maar de Rhododendron Vallei is niet veel bijzonders, al is het leuk opgezet met trappetjes en doorkijkjes. Maar voor de rododendrons hoef je het zeker niet te doen; 50% van wat er staat, zijn ponticums.

Cesar en Jannie bij Isabella Plantation

Isabella Gardens was een vervloeking en een klein wonder in een. Ik hoorde iemand na die tijd zeggen dat hij er wel 4 uur had willen doorbrengen en achteraf gezien was dat zeker een beter idee geweest: twee uur bij Kew en dan de rest van de tijd bij Isabella Plantation...maar dat konen we ook niet weten.

Er waren wel wat probleempjes met deze tuin. Isabella Plantation lag in het nog grotere Richmond Park en met de bus konden we er niet in. Minpuntje voor Garden Tours dat deze tuin slecht was gepland en de gids en chauffeur ook van niets wisten. Ellen, onze reisleidster, heeft nog wel geprobeerd kaarten te printen bij het hotel maar dat lukte niet.

We moesten dus zo'n 3 kwartier lopen en goede lopers scheiden zich al snel van de slechte lopers en dat vond ik wat minder sociaal met het feit dat niet duidelijk was waar me precies moesten zijn. Voor vooral Rosine die met een rollator liep, was het een zware wandeling op onverharde wegen en bergopwaarts.

Teun houdt de deur open voor Rosine en Linda

Maar Isabella was de moeite meer dan waard! Prachtige azalea's en uiteindelijk liepen we langs een klein stroompje met aan beide kanten niets anders dan Japanse azaleas. Cesar was vol trots de namen van de planten achter elkaar aan het opnoemen..dat was echt imposant!

Vervolgens was de kortere weg terug naar een andere gate (de 'Ham Gate') waar onze chauffeur Harry weer stond te wachten met de bus. Dat was eigenlijk ook onbegonnen werk want hij moest de bus op de stoep zetten om ons weer de bus in te laten en vervolgens moest Leon achter de bus het verkeer regelen zodat Harry de bus kon keren. De reis naar Isabella Plantation was wel de meest ingewikkelde tuin die we die reis hebben gezien!

0 keer bekeken