• Petra

Loderi, Loderi en...Loderi!

Leon met David, de eigenaar, in gesprek

Vanmorgen na een stevig Engels ontbijt om 9 uur de bus in naar Wisley Gardens. Geen files, geen oponthoud dus een kwartier voor opening aanwezig. Iedereen was reuze enthousiast en ongeduldig om naar binnen te gaan en prompt om 10 uur stevende de groep af op het rhododendron-gedeelte van de tuin. Niet zo gek want het park is enorm (bijna 100 hectare) en in 2,5 uur uur is dat niet te bezichtigen.

Vergis je niet, het betekende de 'berg' op want de Rhodos zijn op een helling aangelegd. En wat vinden we al snel? Een 'Loderi walk' wat in deze contreien schijnbaar een populaire beplanting is. Dat wisten we toen nog niet maar ook bij de laatste tuin was eenzelfde Loderi pad aangelegd.. het zou me niets verbazen als we deze de aankomende dagen nog meer zulke paden zullen aantreffen.

Tja, en wat we de laatste dagen ook veel zijn tegen gekomen, zijn de Tudor huizen; de witte stucco met houten balken... ik ben daar zelf erg van onder de indruk en op Wisley was dat niet anders. De verzameling Rhodos was zeer imposant maar het park is groot en commercieel opgezet wat het erg onpersoonlijk maakt.

Na de lunch in Wisley, door naar Millais nursery, de bekendste kweker in Engeland voor wat betreft rhodos waarschijnlijk. Ja, het was leuk de kwekerij te bezoeken! De kwekerij ziet er gezellig uit en het park door de eigenaar zelf aangelegd, is lievelijk.

Uiteraard kwamen nogal wat mensen er met gekochte Rhodos uit en ook ik kon het niet laten er 2 te kopen. Lou had er een...(tromgeroffel..)Loderi gekocht volgens mij. (Correctie, het bleek geen Loderi te zijn)

Leuk was nog wel dat toen de eigenaar hoorde dat de Nederlandse Rhodovereniging op bezoek was, hij toch nog even een praatje kwam houden, terwijl hij daar eigenlijk geen tijd voor had. Ze zijn aan het opzetten voor de Chelsea Flower Show en hij vertelde dat hij al 2 jaar roept het nooit meer te willen doen en toch dit jaar doet hij weer mee.

Vervolgens door naar Ramster Gardens, voor velen het hoogtepunt van die dag. Ramster was bijna knus te noemen al is het nog steeds een redelijk groot park. Geen Japanse tuin maar toch veel Japanse trekken, beelden en een brug met rode leuning. Niet zo mooi als die op Clingendael maar toch wel leuk. Een redelijk grote vijver en een enorme collectie azaleas. Oh, en natuurlijk een Loderi pad! Bovendien kwam ik ook nog een rode kater en een fazant tegen onderweg 😊.

Leon had Rhodos meegegeven die in Breda werden ingeladen en hier werden afgegeven. Het hele verhaal ken ik niet, maar de eigenaresse leek erg gelukkig met de collectie planten die Leon had meegenomen.

Het was een drukke maar zeer aangename dag met warme temperaturen en prachtig blauwe lucht. Maar veel mensen zochten hun kamer op na het eten, het was ook een beetje vermoeiend.

Met excuses als de foto's op een wat gekke plaats in de pagina staan.. op mobiel is het wat lastig plaatsen.

0 keer bekeken