Rhododendronpark Hobbie

De oprichter van het park, Dietrich Gerhard Hobbie, startte het park in 1928 met het zaaien van de eerste rododendrons. In de tweede wereldoorlog mochten parken alleen gewassen verplanten en geen sierheesters maar de rododendrons werden aan het oog onttrokken door het omringende bos en waren dus veilig.

Hobbie begon ook met het kruisen van rododendrons; hij verkoos de beste wilde soorten en experimenteerde daarmee.

Al in de jaren vijftig van de vorige eeuw gingen de eerste kruisingen van meneer Hobbie richting de Verenigde Staten. Ondertussen is Hobbie  zowel kwekerij als park.

Het park is met 70 hectare een van de grotere parken en de rododendrons die er staan, zijn vaak enorm. Verder heeft Hobbie centraal in het park nog een aantal interessante kunstobjecten staan. In 2015 hebben ze achterin het park een nieuw gedeelte aan Amerikaanse azaleasoorten aangeplant; de planten zijn nog niet heel erg groot en dus ziet het er nog een beetje simpeltjes uit maar dat zal over een paar jaar een leuke collectie zijn.

Als we echter op 2017 moet afgaan, dan raden we u aan dit park echt in mei te bezoeken en niet te wachten tot juni; de genoemde azalea's bloeien dan nog wel maar de meeste grote rododendrons zijn dan uitgebloeid. De planten zijn natuurlijk uitermate indrukwekkend maar met meer bloemen is het toch net iets mooier.

Rhododendronpark Hobby - Alpenrosenstraße 7, 26655 Westerstede / Petersfeld. Hier vindt u de website van Rhododendronpark Hobbie.