Trompenburg Arboretum

Trompenburg heeft zevenhonderd verschillende rododendrons staan. Al in het begin van de 20e eeuw werd een begin gemaakt met deze verzameling. De bloei begint in februari,daarna komen langzamerhand meer exemplaren in bloei, om een hoogtepunt te bereiken in mei. In die maand is het een feest van fleurige bloemen in tal van nuances wit, roze en rood.

Trompenburg heeft niet alleen een adembenemende collectie rododendrons, er staan veel meer interessante planten in de tuin en in elk seizoen is er wel wat te beleven. De aantrekkingskracht begint al in februari als de toverhazelaars bloeien. De 'Hamamelis allee' is dan het pronkstuk van de tuin met alle kleuren; van geel tot oranje tot bijna rood. Ook de camelia begint dan te bloeien en het eerste nieskruid komt haar kopjes laten zien. In april staan uiteraard de eerste rododendrons in de bloei en begint de zakdoekjesboom met haar schijnbloemen te pronken. In mei tonen de esdoorns hun prachtige bladeren en geuren de rododendrons en kamperfoelie er lustig op los. De wisteria bloeit prachtig langs de steunen bij het water in juni en juli, en ook de daglelies zijn dan op hun best. In augustus is het de beurt aan de Hydrangea en de hibiscus. In september beginnen veel bomen hun gele en rode bladeren te tonen. In oktober zijn de paddenstoelen en dahlia's van de partij, en tonen de magnolia's hun prachtige zaaddozen. De herfsttuin in november en de Kerstmarkt in december maken het geheel af.

Een van de vele bruggen in Trompenburg