Excursie Tuinen Noord Holland

Het leuke aan een bezoek van iemand anders' tuin is het verassingselement. Zomertuinen zijn dan misschien voor de doorsnee rododendronliefhebber niet het hoogtepunt van het jaar maar het geeft wel inzicht is de liefhebberij van iemand anders. En deze excursie liet toch wel hoofdzakelijk zien hoeveel moeite sommige mensen voor hun tuin doen.

Versicolor

Ati Jonker

Als er 1 tuin is waar tijd nog moeite gespaard zijn om dit een parel van een tuin te maken, dan is het Versicolor wel. En het verrassingselement was hier compleet; tussen de verschillende delen van de tuin zijn hoge hagen neergezet met leuke doorkijkjes om aan het eind van de tuin aan een vijver te komen met uitzicht op de weilanden erachter.

De voortuin is al een ware pracht aan borderplanten en zoals de naam van de tuin al suggereert, is elk deel opgezet met zijn eigen kleur. Aan het begint vooral paarse en roze tinten, dan een geheel witte zij-tuin met aan het eind de vijver met speelse elementen, tuindecoraties, een verhoging zodat je ook, als het ware, van bovenaf op de tuin kunt kijken. Achter het huis een soort 'woestenij' in felle kleuren en een thematuin met daglelies.

Deze tuin is een genot om te bekijken!

De tuin van Ati Jonker was erg liefelijk. Er stonden veel speciale, niet-alledaagse planten in de tuin en er hing eengemoedelijke sfeer. De tuin zelf was niet erg groot maar wel de moeite waard van het bekijken.

ILNA CULLIN

Mijn lievelingstuin van die dag was wel Ilna Cullin. Waarom het naar hulst vernoemd is, weet ik niet, want hulst was alles behalve wat er de boventoon voerde. De lelies..ja, daar kon ik verliefd op worden! De laatste bloem van de Calycanthus 'Hartledge Wine' vond ik er en ook de vijver en de borders er omheen waren betoverend. En ja, de tuin is enorm groot, met een vijver en een prieeltje..en dat creëert dan weer een idyllisch plaatje waar het leuk foto's nemen is.