Excursie zondag 17 mei naar Arnhem e.o.
von Gimborn.jpg

De lente excursie dit jaar valt iets later in de lente omdat we veel gepland hebben in april en daardoor excursies wat doorschuiven..het voordeel is dat we nog kans krijgen rododendrons te bekijken.

Deze excursie gaat naar Arnhem en De Steeg. We zullen niet gezamenlijk lunchen.  In Arnhem bezoeken we de parken Sonsbeek en Zypendaal in hartje Arnhem en 's middags gaan we naar Kasteel Middachten in De Steeg. Het park van Middachten is helaas niet op zaterdag open dus deze excursie valt op een zondag!

De parken Sonsbeek en Zypendaal liggen in midden in Arnhem. Het bijzondere aan deze park zijn de mooie hoogteverschillen die door middel van een aantal trappen naar boven voeren. Ook zijn er verschillende partijen rododendrons aangeplant Niet allemaal hebben ze de warme zomers van 2017 en 2018 overleefd maar in november 2019 zijn er 1000 nieuwe planten aangeplant. De parken zijn ook een prachtige wandeling door de geschiedenis.

Wikimedia Commons van de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed

Kasteel Middachten ligt op zo'n 25 minuten rijden van Arnhem af, in de plaats De Steeg. Het wordt voor het eerst genoemd in 1190. In 1698 wordt het kasteel verbouwd en in de jaren erna wordt een Versaille-achtige tuin aangelegd. Als in de 18e eeuw de Engelse landschapstuin in de mode raakt, wordt een deel van de tuin daarin omgezet. Daarbij worden ook rododendrons aangeplant. Als in begin 20ste eeuw de formele tuin wordt teruggebracht, blijven echter delen van de Engelse tuin bewaard waaronder de rododendrons.

Instructies

Betaling kan vooraf geschieden op rekening van de Ned. Rhododendron Vereniniging Rekeningnummer: NL62INGB0006318163 o.v.v. Excursie Arnhem. Men kan ook ter plaatse contant aan de excursieleider betalen.

& kosten

Aanmelden voor deze excursie kan tot uiterlijk 9 mei 2020 bij Petra Zwaan

-> op telefoonnummer +31(0)618266131, (via Whatsapp of SMS mag ook!)

-> via info@rhodovereniging.nl

-> via de knop 'aanmelden' bovenaan deze pagina.

Voorkeur gaat uit naar de 2 laatstgenoemde opties.

De kosten voor deze excursie bedragen €17,00 per persoon en dit is inclusief de koffie, de gids in Arnhem en de entree voor Middachten

Parkeren

In Arnhem kunt u op de Zypendaalseweg gratis parkeren, als u ongeveer 400 meter voorbij de Molenplaats parkeert. Parkeert u dichterbij, houdt u dan rekening met parkeerkosten. Parkeren op zondag gaat op sommige plekken pas om 12 uur in, dus houdt ook rekening met de tijd. Een app als Park Mobile of YellowBrick kunnen het probleem makkelijk oplossen. Op onderstaande knop kunt u meer informatie vinden.

In Middachten kunt u parkeren op de parkeerplaats Smidsallee, 6994 BJ De Steeg.

Lunch

Er zal geen gezamenlijke lunch gehouden worden; u wordt verzocht zelf lunch mee te nemen. Wel hebben we 's morgens voor de excursie gezamenlijk koffie. Er is wat extra tijd ingepland voor de rit van Arnhem naar De Steeg zodat de tijd heeft om uw lunch op te eten.