Excursie zaterdag 9 mei naar Arnhem e.o.
sonsbeek2.jpg

De lente excursie dit jaar valt iets later in de lente omdat we veel gepland hebben in april en daardoor excursies wat doorschuiven..het voordeel is dat we nog kans krijgen rododendrons te bekijken.

Deze excursie gaat naar Arnhem en Doorwerth. We zullen niet gezamenlijk lunchen.  In Arnhem bezoeken we de parken Sonsbeek en Zypendaal in hartje Arnhem en 's middags gaan we naar Landgoed Duno om de azalealaan daar te bezoeken. Dit is zeker een excursie voor wandelaars!

Parken Arnhem

De parken Sonsbeek en Zypendaal liggen in midden in Arnhem. Het bijzondere aan deze parken zijn de mooie hoogteverschillen die door middel van een aantal trappen naar boven voeren. Ook zijn er verschillende partijen rododendrons aangeplant Niet allemaal hebben ze de warme zomers van 2017 en 2018 overleefd maar in november 2019 zijn er 1000 nieuwe rododendrons aangeplant. De parken zijn ook een prachtige wandeling door de geschiedenis.

Park Doorwerth

Het 'azalealaantje' in Duno was voorheen de oprijlaan van landgoed Duno. Het is een brede laan van 200 meter lang met niets anders dan oude en ook nieuwere azaleas die in eind april en begin mei volop in bloei staan en de hele plek zalig doen ruiken. Cor van Gelderen heeft daar niet zo lang geleden een heleboel azaleas opnieuw geplant, velen zijn oude rassen die moeilijk te krijgen waren, volgens zijn zeggen.

De hoge taxishaag achter de azaleas maakt het een enorm imposante laan die de moeite van een bezoekje waard is.

Zijpendaalseweg 26-28, Arnhem (in het park)

10:30 - 11:30 - Koffie met gebak

Deze planning loopt iets anders dan u gewend bent. In het weekend gaat alles hier echter iets later open waardoor de tijden allemaal een beetje doorschuiven. Het Grand Cafe gaat pas om half 11 open.

Sonsbeek & Zypendaal

Zijpendaalsweg 24a in Arnhem

11:30 - 13:00 - We krijgen een rondleiding van een van de vrijwillige gidsen door  de parken Sonsbeek & Zypendaal. We gaan langs een aantal van de aangeplante rododendrons als mede langs een aantal iconische plekken.

Van Arnhem naar Landgoed Duno

13:00- 14:00- Rit naar Landgoed Duno. Het is 15 minuten rijden, de extra tijd is om in Arnhem terug te lopen naar de auto en eventueel een boterham te nuttigen onderweg. Houdt adres Middenlaan 56, Heveadorp aan, de parkeerplaats ligt 50 meter na 'Het Huis Post en Enk'.

Landgoed Duno

Landgoed Duno, Fonteinallee 2B, 6865 ND Doorwerth

14:00 - 15:00 - Bezoek aan Landgoed Duno.

We beginnen aan de bovenkant van het park en lopen langzaam naar beneden. We bezoeken de azalealaan en wat andere bezienswaardigheden en vervolgens lopen we terug naar de auto.

Boscafé de Beken

Nieuwe Keijenbergseweg 174, 6871VZ Renkum

15:30 - 16:30 Na al het lopen verdienen we wel een kop koffie of wat fris. In 15 minuten rijden we naar het bosrijke Renkum waar de serre wacht op onze aanwezigheid. U kunt koffie, thee, een glas fris een biertje of wijntje drinken en er zijn wat versnaperingen.

Instructies

Betaling kan vooraf geschieden op rekening van de Ned. Rhododendron Vereniniging Rekeningnummer: NL62INGB0006318163 o.v.v. Excursie Arnhem. Men kan ook ter plaatse contant aan de excursieleider betalen.

& kosten

Aanmelden voor deze excursie kan tot uiterlijk 3 mei 2020 bij Petra Zwaan

-> op telefoonnummer +31(0)618266131, (via Whatsapp of SMS mag ook!)

-> via info@rhodovereniging.nl

-> via de knop 'aanmelden' bovenaan deze pagina.

Voorkeur gaat uit naar de 2 laatstgenoemde opties.

De kosten voor deze excursie bedragen €18,00 per persoon en dit is inclusief de koffie, de gids in Arnhem en de drankjes met borrelhapjes achteraf.

Parkeren

In Arnhem kunt u op de Zypendaalseweg gratis parkeren, als u voorbij de Roëllstraat parkeert. Parkeert u dichterbij, houdt u dan rekening met parkeerkosten.  Op onderstaande knop kunt u meer informatie vinden.

Bij Duno is het wat lastig parkeren; de bedoeling is om bij de Oude Oosterbeekseweg langs de weg te parkeren. Voor mensen die slecht ter been zijn en liever niet heuveltje-op, heuveltje-af willen, is het ook mogelijk om dichterbij te parkeren; u kunt dan het beste Dunolaan, Heveadorp als eindpunt aanhouden (bij het zwarte pijltje bovenin het plaatje). De kans is echter dat u daar moet zoeken naar een parkeerplaats want er niet heel veel ruimte. Onderstaand vindt u de kaart met daarop de parkeerplaatsen aangegeven.

Duno.JPG

1: Kasteel Doorwerth

2: Het Jagershuis

3. De Duno brug

4: Uitzichtspunt

5: De Huneschans

6: Azalealaan

7: Cascadedal

Lunch

Er zal geen gezamenlijke lunch gehouden worden; u wordt verzocht zelf lunch mee te nemen. Wel hebben we 's morgens voor de excursie gezamenlijk koffie met gebak. Bij Duno is er ongetwijfeld even tijd om op een bankje te zitten en wat te eten. Verder hebben we 's middags ook nog wat te drinken met borrelhapjes.