Excursie zaterdag 9 mei naar Arnhem e.o.
sonsbeek2.jpg

De lente excursie dit jaar valt iets later in de lente omdat we veel gepland hebben in april en daardoor excursies wat doorschuiven..het voordeel is dat we nog kans krijgen rododendrons te bekijken.

Deze excursie gaat naar Arnhem en Doorwerth. We zullen niet gezamenlijk lunchen.  In Arnhem bezoeken we de parken Sonsbeek en Zypendaal in hartje Arnhem en 's middags gaan we naar Landgoed Duno om de azalealaan daar te bezoeken. Dit is zeker een excursie voor wandelaars!

De parken Sonsbeek en Zypendaal liggen in midden in Arnhem. Het bijzondere aan deze park zijn de mooie hoogteverschillen die door middel van een aantal trappen naar boven voeren. Ook zijn er verschillende partijen rododendrons aangeplant Niet allemaal hebben ze de warme zomers van 2017 en 2018 overleefd maar in november 2019 zijn er 1000 nieuwe planten aangeplant. De parken zijn ook een prachtige wandeling door de geschiedenis.

Het 'azalealaantje' in Duno was voorheen de oprijlaan van landgoed Duno. Het is een brede laan van zo'n 200 meter lang met niets anders dan oude en ook nieuwere azaleas die in eind april en begin mei volop in bloei staan en de hele plek zalig doen ruiken. Cor van Gelderen heeft daar niet zo lang geleden een heleboel azaleas opnieuw geplant, velen oude rassen die moeilijk te krijgen waren, volgens zijn zeggen.

De hoge taxishaag achter de azaleas maakt het een enorm imposante laan die de moeite van een bezoekje waard is.

Zijpendaalseweg 26-28, Arnhem (in het park)

10:30 - 11:30 - Koffie met gebak

Deze planning loopt iets anders dan u gewend bent. In het weekend gaat alles hier echter iets later open waardoor de tijden allemaal een beetje doorschuiven. Het Grand Cafe gaat pas om half 11 open.

Sonsbeek & Zypendaal

Zijpendaalsweg 24a in Arnhem

11:30 - 13:00 - We krijgen een rondleiding van een van de vrijwillige gidsen door  de parken Sonsbeek & Zypendaal. We gaan langs een aantal van de aangeplante rododendrons als mede langs een aantal iconische plekken.

Van Arnhem naar Landgoed Duno

13:00- 14:00- Rit naar Landgoed Duno. Het is 15 minuten rijden, de extra tijd is om de auto op te halen in Arnhem en eventueel een boterham te nuttigen onderweg.

Landgoed Duno

Landgoed Duno, Fonteinallee 2B, 6865 ND Doorwerth

14:00 - 15:00 - Bezoek aan Landgoed Duno.

We beginnen aan de bovenkant van het park en lopen langzaam naar beneden. We bezoeken de azalealaan en wat andere bezienswaardigheden en vervolgens lopen we terug naar de auto.

Café de Zalmen

Café de Zalmen, Fonteinallee 2A, 6865 ND Doorwerth

15:30 - 16:30 Na al het lopen verdienen we wel een kop koffie of wat fris in het cafe van Kasteel Doorwerth. We kunnen hierheen rijden, dat is een kleine 10 minuten.

Instructies

Betaling kan vooraf geschieden op rekening van de Ned. Rhododendron Vereniniging Rekeningnummer: NL62INGB0006318163 o.v.v. Excursie Arnhem. Men kan ook ter plaatse contant aan de excursieleider betalen.

& kosten

Aanmelden voor deze excursie kan tot uiterlijk 3 mei 2020 bij Petra Zwaan

-> op telefoonnummer +31(0)618266131, (via Whatsapp of SMS mag ook!)

-> via info@rhodovereniging.nl

-> via de knop 'aanmelden' bovenaan deze pagina.

Voorkeur gaat uit naar de 2 laatstgenoemde opties.

De kosten voor deze excursie bedragen €18,00 per persoon en dit is inclusief de koffie, de gids in Arnhem en de fris met borrelhapjes achteraf.

Parkeren

In Arnhem kunt u op de Zypendaalseweg gratis parkeren, als u ongeveer 500 meter voorbij de Molenplaats parkeert. Parkeert u dichterbij, houdt u dan rekening met parkeerkosten.  Op onderstaande knop kunt u meer informatie vinden.

Bij Duno is het wat lastig parkeren; de bedoeling is om bij de Oude Oosterbeekseweg langs de weg te parkeren. Voor mensen die slecht ter been zijn en liever niet heuveltje-op, heuveltje-af willen, is het ook mogelijk om dichterbij te parkeren; u kunt dan het beste Dunolaan, Heveadorp als eindpunt aanhouden. De kans is echter dat u daar moet zoeken naar een parkeerplaats want er niet heel veel ruimte. Onderstaand vindt u de kaart met daarop de parkeerplaatsen aangegeven.

Uiteindelijk rijden we naar de parkeerplaats van Kasteel Doorwerth (linksonder op het plaatje) om wat te drinken.

Duno.JPG

1: Kasteel Doorwerth

2: Het Jagershuis

3. De Duno brug

4: Uitzichtspunt

5: De Huneschans

6: Azalealaan

7: Cascadedal

Lunch

Er zal geen gezamenlijke lunch gehouden worden; u wordt verzocht zelf lunch mee te nemen. Wel hebben we 's morgens voor de excursie gezamenlijk koffie met gebak. Bij Duno is er ongetwijfeld even tijd om op een bankje te zitten en wat te eten. Verder hebben we 's middags ook nog wat te drinken met borrelhapjes.