Excursie 10 augustus naar Noord-Limburg
dahlia.jpg

Omdat mijn man oorspronkelijk uit Zundert komt en een redelijke liefhebber is van dahlia's, besloten om deze trip een Dahlia teintje te geven. De trip gaat daarom naar noordelijk Limburg bij Venlo in de buurt. De 3 tuinen op de lijst hebben we zo'n 10 jaar geleden al bezocht maar dat mag de pret niet drukken. Een vierde tuin is als reserve, vooral voor mensen die de tijd hebben en het leuk vinden dahlia's te bekijken en fotograferen.

Horsterdijk 58, 5973 PP Lottum

10:00 - 11:45 Bezoek met rondleiding door de tuin

Van Lottum naar Venlo

11:45- 12:15 - Rit van Lottum naar Hout-Blerick (Venlo) duurt ongeveer 20 minuten

Brookerhofweg 16, 5926 VB Hout-Blerick

12:15 - 14:15 Lunch en rondwandelen bij de (dahlia)tuin

Reis naar 'AnFra'

14:00 - 14:15 - Vijftien minuten rijden naar 'AnFra'.

Tuin ANFRA - Grashoek

Helenaveenseweg 3, 5985 NK Grashoek

14:30 - 16:00 Koffie en bezoek AnFra

Please reload

Buiten de bovenstaande drie tuinen is er nog een vierde tuin die mij zeer interesseert omdat de eigenaresse, Mia Kauffeld, dahlia's kweekt en verkoopt. Deze vierde tuin (Dahliatuin Minella) staat niet op het programma maar als men geïnteresseerd is, kunnen degenen die dat leuk vinden, op eigen kosten mee naar deze tuin in Horst. Vooral voor mensen die dahlia-liefhebber zijn en/of graag fotograferen, is deze tuin de moeite van een bezoekje waard. Ik weet nog niet zeker of deze tuin op 10 augustus open is, dus de beslissing nog even te gaan kijken, kunnen we op de dag zelf wel maken.

Reistijd van AnFra naar Horst is 20 minuten en Minella gaat om 17 uur dicht.

Instructies
& kosten

Aanmelden voor deze excursie kan tot uiterlijk 3 augustus 2019 bij Dick Seigers, +31 (0) 529-450129, via dick.diny.seigers@gmail.com of info@rhodovereniging.nl of via de knop 'aanmelden' bovenin deze pagina.

De kosten voor deze excursie bedragen €23,50 per persoon en is inclusief de entree tot de tuinen en lunch.

Parkeren

Bij 'AnFra' kunt u het beste op het parkeerterrein tegenover de kerk parkeren en dan de laatste halve minuut lopen. Bij Brooker Garden kunt u op het terrein parkeren en bij Tuin Verheggen parkeert u langs de weg. Kijkt u even uit met parkeren bij buren.

Lunch

Lunch wordt bij Brooker Garden genuttigd en is bij de prijs van de excursie inbegrepen.

Tuin Verheggen is op dahlia's ingesteld maar daar is ook een redelijk grote 'eigen tuin' bij waar in rondgelopen kan worden. Er is een vierkleurentuin, een paar bordertuinen, de groene tuin met azalea's en rododendrons, en een mediterrane rozentuin. Achterin de tuin is een stuk tuin geheel ingericht met dahlia's en daarachter wordt een stuk grond gepacht waar ook rijen met dahlia's staan. Er is redelijk wat ruimte om langs de dahlia's te lopen maar de tuin ademt ook een liefelijkheid uit. Voorin de tuin is een prieeltje waar een kop koffie en wat lekkers gegeten kan worden.

Brooker Garden is een tuin die ik zelf niet gezien heb maar Rinus was er zeer over te spreken. Hier zullen we in de serre de lunch nuttigen. Een tuin van 5500 m2, met voor iedereen wat wils.

AnFra is een tuin in verschillende jaartallen in elkaar gezet maar alles is netjes volwassen geworden en oogt ordelijk en net. Toch heeft deze tuin een leuke verscheidenheid aan planten in de tuin waaronder ruim 100 plantenbakken met exoten die onze winter niet zonder kas kunnen overleven. Verder heeft het prachtige doorkijkjes en achterin de tuin een oud kapelletje met mariabeeld.

*Minella is een tuin hoofdzakelijk opgezet voor dahlia's. Mia, de eigenaresse verkoopt ook dahlia's. Het relatief kleine perk aan de rechterkant van het huis is in principe waar het allemaal mee is begonnen. Achterin de tuin is echter een heel gazon gewijd aan nog meer Dahlia's. Fijne van de zaak is dat je de ruimte hebt om om de dahlia's heen te lopen en ze ook te bekijken. De ezels balken er lustig op los en ook de kippen doen hun best om boven de ezels uit te komen. Voor de fotografen onder ons, zeker leuk om als reservetuin langs te gaan...als de tijd het toelaat en de tuin open is. Ik heb de vraag uitgezet maar op dit ogenblik nog geen antwoord ontvangen.