Excursie augustus naar Noord-Brabant
hemerocallis.jpg

In mijn zoektocht naar geschikte tuinen voor de zomerexcursie, kwam ik de tuinen in Brabant tegen. De lijst van tuinen bekijkende die we in het verleden bezocht hebben, stonden deze tuinen niet op de lijst dus het leek mij leuk om eens naar Brabant te gaan en te kijken of er leuke tuinen tussen zaten. In juli 2019 heb ik deze tuinen dus bezocht en een paar pareltjes van tuinen gevonden. Hieronder vindt u dus de planning voor de zomerexcursie van 2020. Als u op de naam van de tuin klikt die onder de foto's staat, komt u op de websites van desbetreffende tuin.

Vaartweg 35, 5109 RB 's Gravenmoer

10:00 - 12:00 Bezoek aan de tuin met koffie vooraf.

Parkeren kunt u op de Ravensbosweg, tegenover nr. 25.

12:00- 12:15 - De rit duurt ongeveer 10 minuten

Zuidhollandsedijk 1, 5171 TK Kaatsheuvel

12:15 - 14:15 Lunch en rondwandelen in de tuin

14:15 - 14:45 - Deze rit duurt ongeveer 25 minuten

Tuinen de Verwondering

Achterstraat 7 4911ax Den Hout

14:30 - 16:00 Koffie en bezoek aan de tuin

Als u op de rode tekst klikt, kunt u de routebeschrijving in Google vinden

De tuinen in Kaatsheuvel en 's Gravenmoer liggen dicht bij elkaar en zijn relatief snel te bereiken. Voor de Verwondering moeten we de A59 op en daar wil nog wel eens file staan. Gelukkig is het mogelijk om door Oosterhout te rijden en de provinciale weg te nemen al duurt de reis dan wel een paar minuten langer.

Instructies
& kosten

Aanmelden voor deze excursie kan tot uiterlijk 31 juli 2020 bij Petra Zwaan,  via info@rhodovereniging.nl of via de knop 'aanmelden' bovenin deze pagina.

De kosten voor deze excursie bedragen €27,00 per persoon en zijn inclusief de entree tot de tuinen en lunch.

Parkeren

Bij de Tuynkamer is het wat lastig parkeren en ook bij de laatste tuin zal het even zoeken zijn naar een plekje. Bij de Tuynkamer kunt u het beste de Ravensbosweg op rijden en daar langs de weg parkeren. Bij de Dijkgaerd kunt u in de wijk parkeren en bij De Verwondering kunt u het beste aan de overzijde van het adres parkeren, tussen de bomen.

Lunch

Lunch wordt bij de Dijkgaerd genuttigd en is bij de prijs van de excursie inbegrepen.

De Tuynkamer De Tuynkamer is een middelgrote tuin die, zoals de naam al vermoed, in verschillende tuinkamers is opgedeeld. De tuin is zo'n 2700 m2, en de verschillende kamers zijn werkelijk prachtig opgezet. Er is een rechte vijver met kikkerbeeldjes en een spiegel, er is een prieel met rozen en er zijn borderkamers met slingerpaden. Het doet erg cottage-achtig aan en het is overduidelijk dat de eigenaars er hun hart en ziel in gestoken hebben.

De Dijkgaerd is een pareltje. Deze mensen hebben de volledige tuin zelf ontworpen en geplant en ze hebben het voortreffelijk gedaan. Er zijn een paar tuinkamers rond het huis maar er is een strakke vijver, een paar enorme grasvelden met borders, een een groentetuin. De tuin is 3000 m2, en de eigenaars zijn in 1997 begonnen met stukje bij beetje te beplanten. Ondertussen is de tuin in zijn huidige staat een bezoek zeker waard.

Tuinen de Verwondering is de meest bijzondere tuin in de deze excursie. De een tuin van 2 ha groot en wordt omgeven met weilanden en akkerbouw. Er zijn lanen met platanen en eiken, een pad met witte berken omgeven door hortensia's en er zijn twee zichtassen: een verticale smalle vijver met aan weerszijden gemengde bloemenborders. De Vlaamse schuur en de stallen geven de tweede zichtlijn aan. Een derde deel van 2000 m2 is een verzonken tuin met borders en veel grassen. En wat ik zo mooi vind in een tuin is het hoogteverschil wat hier gecreëerd is; en dit geval een diepte, geen hoogte. Een prachtige en creatieve tuin!