Arboreta & tuinen

Arboreta en tuinen zijn nou eenmaal de beste plek om niet alleen rododendrons maar ook zogeheten metgezelplanten te bekijken. De rododendron staat meestal in zure grond dus kan men naaldbomen verwachten zoals wel duidelijk is bij het Pinetum Blijdestein of von Gimborn Arboretum.  Laatstgenoemde heeft ook kalmia's die erg op de rododendron lijken en ook onder de heideachtigen vallen. Ook de camelia, de esdoorn, de mahoniastruik, de sierkers en de magnolia zijn blij met zure grond en prima als metgezelplant.
Al deze planten zijn te bewonderen op arboreta die rododendrons hebben staan. Onderstaand een greep uit allerlei arboreta en tuinen die de moeite van een bezoekje waard zijn!   (Deze pagina zal worden aangevuld met meer informatie)

Nederland

Er zijn 24 officiële botanische tuinen en arboreta in Nederland. Er zijn echter een aantal tuinen waar men de genus Rhododendron zeker zal vinden. Natuurlijk zijn het onze favorieten, u moet het ons maar vergeven...
Daarbuiten zijn er nog een aantal parken en botanische tuinen waar rododendrons en azaleas te bekijken zijn.  En mocht u in Nederland uitgekeken zijn, onze zuider- en oosterburen hebben ook nog een aanzienlijke hoeveelheid arboreta en tuinen die de moeite van het bezoeken waard zijn. De informatie voor de Nederlandse arboreta is deels verkregen uit het boek 'Botanische tuinen in Nederland'.

Klikt u op onderstaande foto's om meer informatie te krijgen over de tuinen..

België

Voor het feit dat België wat betreft landoppervlak zo'n derde kleiner is als Nederland, is het overduidelijk en stuk rijker in haar arboreta en Groendomeinen. Buiten de algemeen toegankelijke parken, zijn er genoeg privétuinen en parken te bezichtigen met al net zo'n rijke overvloed aan rododendrons. Deze zijn echter niet zonder een jaarpas te bezoeken, die voor Nederlanders minstens € 25 kost. Hieronder de belangrijkste openbare parken.

Duitsland

Duitsland is natuurlijk zoveel groter dan Nederland of België dat het onmogelijk is om alle arboreta op te noemen. We houden het voor nu dan bij de arboreta die dicht bij de Nederlandse en Belgische grens liggen. En er liggen zeker een paar pareltjes bij!