Ledentuinen West Brabant

2 april 2023

Website

De 2 eigenaren van deze tuinen zullen op zondag 2 april 2023 hun tuin open stellen om magnolia's en vroegbloeiende rododendrons te bekijken. Helaas geen bezoek aan de tuin van Theo Leijdens, die om medische redenen verhinderd is. We beginnen bij de tuin van Marc en rijden dan meteen door naar Ossendrecht.

10:00 - 12:00  - Tuin Marc Brosens; Meerleseweg 37, 4861 NA Chaam

12:00 - 13:00  - Chaam naar Ossendrecht

13:00 - 16:00 - Tuin Peter Blommerde; Wilgenlaan 4, 4641GC Ossendrecht

Website

Parkeren: Geen extra op- of aanmerkingen

Lunch: Moet u zelf regelen. Neem dus boterhammen en wat te drinken mee!

Aanmelden & kosten:  Dat kan bij Rinus, Petra of via de  blauwe knop bovenaan de pagina. De excursie is gratis.

De tuin van Marc Brosens heeft een oppervlakte van 6000 m², het is een eigen ontwerp en is een mix van een klein arboretum en een zeer verzorgde en afwisselendetuin met soms formele, soms speelse gazons die zijn afgeboord met een collectie rhododendrons (species en cultivars).Uit zijn collectie bomen en heesters blijkt al snel de grote liefde van Marc voor de magnolia’s, liefst  zo’n 90 soorten en variëteiten zijn er van deze soort te vinden.

De tuin Peter Blommerde is gelegen in de “bomenwijk” van Ossendrecht. Het “woodland” gehalte van deze tuin is erg hoog, het is een echte verzamelaarstuin met coniferen, (grootbladige) rhodo’s en loofbomen. Van deze laatste categorie nemen de magnolia’s het grootste deel voor hun rekening, hieruit blijkt dan al meteen de grote passie van Peter voor deze bomensoort. Toen de tuin van Peter wat vol begon te raken en plaatsgebrek een probleem werd, wist hij het bij de buren voor elkaar te krijgen om ook in hun tuinen wat grootbladige rhodo’s en magnolia’s te planten.Daar bleef het echter niet bij.Hhij wist niet alleen de buren, maar ook de mensen in de wijk te enthousiasmeren om een aantal slecht onderhouden groenstroken om te vormen tot fraaie tuinpareltjes. Hij vormde hiervoor een team van vrijwilligers uit de wijk en met toestemming en financiële ondersteuning van de gemeente was een  wijkproject geboren. Ondertussen zijn er in de afgelopen jaren al enkele honderden magnolia’s en Japanse sierkersen geplant en enkele tienduizenden voorjaarsbollen de grond in gegaan. Ook de gemeente is dermate enthousiast over dit “achtlanenproject”  dat ze zelfs vanOssendrecht het “magnoliadorp” van Nederland willen maken door op verschillende markante plaatsen in het dorp magnolia’s aan te planten.