Het Gooi

7 mei 2022

Belangrijk: Bij Gooilust hebben we een gids en moet ik weten wie komt. Meldt u aan, kom niet zonder aanmelding! Aanmelden kan tot 1 mei. En mocht u toch niet kunnen, meldt u af!

We gaan deze excursie naar 3 grote tuinen: Gooilust, Blijdestein en de tuin van Lou Traas.

Het bezoek aan de rhododendronvallei op Gooilust zal worden begeleid door de boswachter van de buitenplaats, de heer van Galen Last, Gerdy zal ons bij het Pinetum rondleiden en bij Lou kunnen we gewoon rondlopen al zal Lou ons op wel zijn speciale planten wijzen.

09:45 - Verzamelen bij Beresteinseweg 33, 1243 LC 's-Graveland.

10:00 - 11:30 - Bezoek Gooilust - Zuidereinde 49, 1243 KL 's-Graveland

11:30- 12:00 - Van 's Graveland naar Hilversum

12:00 - 13:30 - Bezoek Pinetum Blijdestein - Lindenlaan 125 1217 PK Hilversum

13:30 - 14:00 - Van Hilversum naar Blaricum

14:15 - 16:00 Bezoek tuin Lou Traas - Schapendrift 63, 1261 HM Blaricum

Parkeren: Gooilust: Begraafplaats Berestein - Beresteinseweg 33, 1243 LC 's-Graveland. bij Blijdestein in de wijk (de hele wijk is betaald parkeren)) en bij Lou langs de weg, kijk uit met de buren.

Lunch: Lunch is niet inbegrepen. De koffie bij Pinetum Blijdestein is inbegrepen bij de prijs.

Aanmelden & kosten:  Dat kan bij Henri, Rinus, Petra (telefoon, Whatsapp) of via de  blauwe knop op deze pagina. De excursie kost € 20,00 per persoon.

Buitenplaats Gooilust heeft een rijke historie en een paar enorme roddels. De rododendronvallei is aangelegd door Ernst-Jan Blaauw maar de buitenplaats zelf was eigendom van zijn vrouw, Louise Six. De laatste heeft natuurlijk een bekende achternaam, zij was inderdaad familie van de heer Six die door Rembrandt geschilderd is. Zij hadden geen kinderen, Blaauw was geen aangenaam persoon en hij gooide graag met geld. Ernst-Jan Blaauw was zelfs zo onaangenaam dat hij meerdere malen heeft geprobeerd zijn vrouw krankzinnig te verklaren om zo Gooilust in handen te krijgen. Uit nijd heeft Louise in haar testament gezet dat als zij eerst kwam de overlijden, Gooilust naar Natuurmonumenten zou gaan. U raadt de uitkomst.  Boswachter de heer van Galen Last zal ons meenemen op een rondleiding door de rododendronvallei en de siertuin als er tijd is.

Bij Pinetum Blijdestein zijn de meesten van ons waarschijnlijk wel een keer geweest. Gerdy heeft echt veel moeite gestoken in de rhododendronvallei en er is een prachtig rondje te maken door de tuin om alle planten te zien. De bloei begint al in februari en duurt tot juni en natuurlijk zijn er buiten de rhodo's ook nog prachtige coniferen te zien.

De tuin van Lou is een must. De tuin is ooit een thuis geweest voor pauwen en kalkoenen, vervolgens is het een rozentuin geweest. Vervolgens is Lou begonnen met een verzameling coniferen en dat is uitgegroeid tot een prachtige verzameling rododendrons met een paar zeldzame coniferen erbij, die hoog opgeschoren zijn om de zichtlijnen te houden.