Herfstexcursie 2023

Op deze herfstige zondag was het voor ons vroeg op staan om naar Arboretum Wespelaar te rijden, een rit van zo'n 220 km.  We vertrokken met regen maar zodra we Nederlands Brabant in reden, trokken de wolken weg en zagen we een spectaculaire zonsopkomst.

Net over half 10 kwamen we binnen waar we de organisator, Peter Blommerde al zagen en ook de groep leden van de NRV. De rest van de groep bestond uit mensen van het 8-lanen project van Peter, in totaal ongeveer 25 man.

Om 10 uur was het op stap met Mark, onze gids voor het Arboretum gedeelte. Hij meldde later dat hij even bang was niets te kunnen toevoegen ook de grote kennis onze groep maar zijn verhalen over het fruit dat her en der rijp aan de bomen hing, en de bomen zelf, waren parels aan informatie. De mispel die uit voor ons opsneed, smaakten bijna naar mango en was zalig rijp. Het verhaal over de Liquidamber vond ik vooral erg interessant. Het sap wordt niet alleen als een soort wierook gebruikt, maar je kunt er ook een soort kauwgom van maken.

Om 12 uur terug naar de koffiehoek voor de zelf-meegenomen lunch en om half 2 met Ingrid, onze tweede gids, naar Herkenrode, de privétuin van Philip van Spoelbergh. Gek genoeg waren daar de herfstkleuren veel meer aanwezig dan in het Arboretum. Het huis is echt een blikvanger!

Om kwart over 3 waren de meesten te moe om nog verder te lopen en was terug naar de parkeerplaats. Veel moois gezien, en zeker de moeide waard om nog een keer te bezoeken!

PS: Helaas geen video van deze excursie omdat Ernst er niet bij was.