Ledencontactdag 2023

Deze ledencontactdag kregen we ‘hoog’ bezoek; de directeur van Arboretum Wespelaar, de heer Koen Camelbeke. Meneer Camelbeke begon zijn melding dat er toch wel wat verschillen zitten in het Belgisch en Nederlands maar dat hij zou proberen het zo duidelijk mogelijk te houden. Alles is echter overduidelijk en prima te verstaan, ook als Hollander!

De cijfers van Arboretum Wespelaar zijn indrukwekkend: ruim 5300 planten van ruim 2300 taxa staat er alleen al in het Arboretum. Het hele gebied, inclusief Herkenrode, de tuin van meneer de Spoelbergh zelf, en de landen er omheen bevatten ruim 17000 planten. Hoofdbestandeel van de collectie bestaat uit de taxa Acer, Magnolia en Rhododendron maar ook de Ilex, Hydrangea en Quercus zijn goed vertegenwoordigd. Het arboretum kweekt en kruist zelf ook planten en het correct labelen van alle bomen, planten en struiken is dan ook erg belangrijk voor het arboretum.

Ook esthetica staat hoog in het vaandel bij het arboretum en de discussie voert ons langs het feit dat er toch soms planten of bomen moeten worden weggehaald. Soms omdat een plant of boom het niet goed doet op de plek waar hij staat, soms omdat hij te groot wordt maar toch zeker ook omdat het soms een uitzicht belemmerd. Ik zit achterin bij Theo Damen en Theo heeft veel belangstelling  omdat ook Belmonte met deze problemen kampt.

Als laatste krijgen we een soort quiz waarin foto’s van rodo’s worden getoond en met moet gokken naar de naam. Met Theo en Leon als experts naast mij, hoef niet eens te proberen een naam te verzinnen! Niet dat ik er iets vanaf weet...

Het was een heel leerzame lezing met als goede bijkomstigheid dat ik Coen heb gevraagd of we volgend jaar de lente-excursie bij Wespelaar mogen houden waar ik een positief antwoord op kreeg.

De foto’s bovenaan de pagina heb ik van Koen Camelbeke gekregen, met hartelijke dank daarvoor!