Ledenvergadering 2023

Met deze ALV zonder Maarten die een andere afspraak had, en Henri die deze keer alleen was (zonder zijn vader) en dus iets later aan kwam waaien, werd de ALV rond elf uur begonnen. Leon had natuurlijk weer planten meegenomen, Theo Leijdens was er weer na een tijdje afwezig te zijn geweest door ziekte, en ook die had plantjes mee, en ook Annemie had plantjes bij zich uit haar tuin. Het voelde voor het eerst weer aan als een volwaardige, 'normale' bijeenkomst met iedereen die aanwezig kon zijn.

De eerste melding natuurlijk het overlijden van Thijs Huisman, de oprichter van de Ned. Rhododendron Vereniging. Henk vertelde dat Thijs een bezoek had gebracht aan Amerika en uit de contacten die hij daar gemaakt heeft, is de Nederlandse chapter van de Amerikaanse ARS ontstaan.  Finacieeel gaat het verder goed met de vereniging. De kosten voor vooral het lidmaatschap van de ARS zijn door koerstverschillen aardig gestegen dus voor 2025 staat er voor de leden die ook lid zijn van de ARS een verhoging van het lidmaatschap te wachten.

's Middags een lezing van Mark Nijland, wat iets aan de technische kant was, maar toch hele mooie plaatjes en interessante gesprekken opleverde. Hoe de satsuki azaleas eigenlijk niet makkelijk te krijgen zijn in Nederland; hoe satsuki's eigenlijk redelijk 'instabiel' zijn omdat ze niet dipoid maar tetrapoid zijn, en dus veel variatie in bloemkleur opleveren. Iets wat voor de Westerste wereld een reden is om ze te mijden maar wat voor Japanners juist een heel aantrekkelijke karaktereigenschap is. Hoe bonsai kweken decennia kan duren en dat de manier van bonsai 'binden' door het gebruik van ijzerdraad in het begin van de vorige eeuw, het bonsai kweken een stimulans heeft gegeven.

Waar het 's morgens nog mooi weer was, regende het 's middags dus geen wandeling over Belmonte en nadat de laatste plantjes van Leon, Annemie, Theo en ook de azalea's die Mark Nijland had meegenomen, van eigenaar waren verwisseld, was het op naar huis. Met een milde zomer hoop ik dat we volgend jaar weer een mooi rododendron-jaar krijgen.