Lente-excursie Friesland

Hier vindt u een kleine herinnering aan deze excursie.

Van sommige van de excursies heeft Ernst ook video's gemaakt. Onderop in de pagina vindt u de knop waar u de video's kunt vinden, als ze er zijn.

.

Image-empty-state_edited_edited_edited_e
Image-empty-state_edited_edited.jpg

Dit keer dus nog geen rododendrons, maar een overvloed van traditionele oer-Nederlandse nutplanten, tot een verzameling leiperen die langs een weerbarstige muur zo kunstig waren gesnoeid dat de initialen van de oppertuinman (WH) niet te missen waren. Een ruime 20 leden genoten, ondanks de knap frisse wind, van oude Friese staten met hun uitbundige flora, ondertussen vrolijk keuvelend onder het genot van Friese oranjekoek en koffie. Bij Dekemastate zowaar nog deze zwarte 'exoten' gevonden die bedelend de gracht rond zwommen.

Daarna was het door naar Martenastate, niet ver van Dekemastate vandaan om daar ook de tuin te bekijken. Geen rondleiding deze keer aangezien dit park privebezit is, maar de eigenaar kwam zowaar naar buiten om een praatje te maken. En het meest mooie was wel de toren van dit gebouw in de form van een bol!

Vervolgens een welkome onderbreking bij Grand Café De Smalle Brug waar we een voortreffelijke lunch kregen en het lekker warm was!

Vanaf het Grand Café was het maar een paar minuten lopen naar onze derde en laatste tuin van die dag, de Vlaskamptuin. Eerst kregen we een presentatie die vanwege de tijd (net na de lunch) en de temperatuur (lekker warm als je van buiten kwam) vele mensen doezelig maakte. Daarna de tuin in waar, door de koude winter, de meeste planten of net waren uitgebloeid of nog niet aan het bloeien waren...maar ook daar gezellig rondgewandeld en de tuin bekeken. Om 4 uur was het weer tijd om naar huis te gaan!

anker videoexcursies