Verzorging

Door onze hobby-kweker Theo Leijdens

Of het nu een Abelia is, een Zenobia of welke andere plant dan ook, allemaal hebben ze passende zorg nodig. Als wij die zorg leveren krijgen we er schoonheid voor terug. Dat geldt voor Abelia’s voor Zenobia’s en natuurlijk ook voor Rhododendrons.

Hieronder geven we richtlijnen, we kunnen ons goed voorstellen dat u toch vragen overhoudt. Neem dan gerust contact op.

BM-200419-4198-PZ.jpg

Rododendrons verzorgen

1. De allereerste verzorging begint bij de aanschaf

Koop een gezonde plant. Als u uw toekomstige Rhododendron aankijkt en de plant straalt welbevinden uit, dan is aan de belangrijkste voorwaarde voldaan.

Voor alle zekerheid, voel nog even aan het kluitje in de pot, dat mag niet door- en doornat wezen.

2. De bodem is belangrijk

De bodem van de tuin is voor alle planten van belang, maar Rhododendrons zijn extra kieskeurig. Net als alle planten zijn ze afhankelijk van de voedingsstoffen in de bodem. Alleen in zure grond zitten de voedingsstoffen die Rhododendrons kunnen opnemen. De zuurgraad van de bodem moet daarom ergens tussen de pH 4 en pH 6 zitten.

Bosgrond en veengrond zijn over het algemeen van nature zuur genoeg. Schrale zandgrond kan heel gemakkelijk geschikt worden gemaakt door 50/50 te mengen met turfmolm of tuinturf.

Hebt u klei- of leem in de tuin, maak dan een plantheuveltje van tenminste 30 centimeter geschikte grond. Potgrond met pH ±6 voldoet over het algemeen goed.

DSC03464.JPG
rhodo-info-theo.jpg

3. Het planten van een nieuw gekochte Rhododendron

Om de kennismaking tussen een nieuwe Rhododendron en een tuinbodem goed te laten verlopen wordt nogal eens de volgende methode gebruikt.

a. Haal de plant uit de pot en klop voorzichtig de wortels aan de zijkant een beetje los.

b. Maak een wokvormig plantgat iets dieper dan de kluit van uw plant hoog is en een diameter van een centimeter of dertig (of meer), zie hierboven.

c. Leg de uitgekomen grond opzij en meng dat 50/50 met turfmolm.

d. Verwerk een dunne laag van die gemengde grond op de bodem van het plantgat en zet uw nieuwe Rhododendron er middenin. Zorg dat de bovenkant van de kluit een centimeter of 5 hoger staat dan de omringende grond.

e. Vul daarna met de overgebleven gemengde grond het hele plantgat en druk dat stevig aan, bij voorkeur met de platte hand. Met de voet aandrukken is al snel al teveel van het goede.

f. U loopt vervolgens een redelijke kans om 2 jaar later de hoofdprijs voor de mooiste plant van de wijk te krijgen.

4. Verplanten van een al wat grotere Rhododendron

Rhododendrons maken meestal een ondiepe brede kluit met een compact wortelgestel. Daarom zijn ze heel erg lang met succes te verplanten. Onze leden hebben wel exemplaren van meer dan 2 meter hoog verplaatst en erop volgend een goede hergroei ervaren. De principes die van toepassing zijn bij een nieuw gekochte Rhododendron gelden, alleen de schaal is anders en vergt daarom een speciale aanpak.

5. Standplaats

De meeste cultivar Rhododendrons zijn niet eenkennig. Ze vinden het in ons klimaat al gauw goed. Op erg onbeschutte plekken zou er tijdens heet weer wat verbrandingsschade aan het blad kunnen optreden, maar het jaar erop wordt dat gemakkelijk gecorrigeerd. En van wat schaduw schrikken de meeste cultivars ook niet erg. Probeer heel erg droge en heel erg natte plekken te vermijden, daar houden de meeste Rhododendrons niet erg van.

6. Snoeien

De meeste Rhododendrons zien heel goed kans om zo regelmatig te groeien dat snoeien ze er alleen maar minder maakt. Alleen incidenteel in de weg zittende takken kunnen worden teruggenomen. Wilt u uw rhododendron snoeien, dan vindt u op de pagina snoeien, een uitleg.

duno-header.jpg

7. Dead-headen

Als Rhododendrons uitgebloeid zijn, wordt er soms overvloedig zaad gevormd. Zaadvorming kost zoveel energie dat nieuwe scheuten en nieuwe bloemknop-vorming achterblijven. Om de zaadvorming voor te zijn kunnen direct na de bloei de beginnende zaaddozen worden uitgebroken Dead-headen noemt men dat. Lang niet alle Rhododendrons zijn er overigens gevoelig voor.

8. Bemesten

We hebben een eigenwijs advies. Verzamel het afgevallen blad uit uw tuin en verwerk dat in een laag tot 10 centimeter op de voet van uw Rhododendrons en ook ruim erbuiten. In plaats van blad kunt u ook een laagje versnipperd hout of potgrond met een pH van 5 a 6 toepassen.

Bij het verteringsproces van dit organisch materiaal komen er meestal voldoende voedingsstoffen vrij en vindt de plant het allemaal prima. Mest alleen een beetje bij als u denkt dat uw plant wat te kort komt. Onze leden gebruiken zo nu en dan speciale Rhododendron-mest of Nitrofoska.

Waarschuwing!! Bij de diverse tuincentra wordt u elk voorjaar overspoeld met een rijk aanbod aan kalkmeststoffen. Rhododendrons zijn onmatige kalketers, een beetje vergelijkbaar met de schrijver van dit stukje en bonbons. Mensen worden ziek van veel bonbons, Rhododendrons gaan dood van overmatig kalk.​

9. Ziektes

Het gebeurt niet zo vlug, zeker niet als u goed met het vorenstaande rekening hebt gehouden, maar net als andere gewassen kunnen ook Rhododendron toch ziek worden. Op onze theoriepagina vindt u onderin de link naar een Engels artikel over ziektes.