Bremen.jpg

Ammerland 2023

Hieronder vind u het verslag van de meerdaagse reis naar Ammerland, Duitsland. Het is de beknopte versie met foto's; het hele verslag kunt u in tekstversie vinden onder de het PDF ikoontje.  Onder de knop 'video ...' vindt u de video's die Ernst Speelman van alle parken op alle dagen heeft gemaakt. Helemaal onderin vindt u nog wat extra foto's. Veel kijk- en leesplezier!

Hobbie Rhodo park

Maandag 15 mei

Hobbie

De eerste dag verliep wat rommelig. Bij Hobbie kwamen de Nederlandse en Engelse groepen bij elkaar en ook de enige Duitser in de groep. Ook Rinus en Leon ontmoeten we daar. Hartwig Schepker, de beheerder van de tuin in Bremen, zou onze gids zijn maar die kwam wat later, wat het er niet beter op maakte. Alles was wat onwennig.

Maandag 15 mei

RHODO 23

Na Hobbie vertrokken we naar RHODO23, in de binnenstad van Westerstede. Voor rodododendron-liefhebbers misschien niet heel interessant, maar voor kwekers als David Millais was dit natuurlijk een belangrijk festijn. Je kreeg er een beetje een 'Keukenhof-gevoel', maar het was mooi opgezet. Vooral met de oude gebouwen op de achtergrond, zag het er prachtig uit.

RHODO23 Westerstede
Bremen Rhodo Park

Dinsdag 16 mei

Bremen Rhododendronpark

We zijn uiteindelijk toch de hele dag in het park in Bremen gebleven al hadden we in eerste instantie het plan om naar de binnenstad te gaan 's middags. Het leek er ook op dat Hartwig dit had verwacht en hij heeft ons ook de hele dag bezig gehouden. Het park, de kassen en de kwererij bezocht. Dit park is zeker de moeite van een bezoek waard.

Park der Gärten

Dit was een park waarvan sommigen het 'okay' vonden en anderen er helemaal weg van waren. Eigenlijk is dit park net zo opgezet als onze Appeltern, maar dan grootser, opener, en met een hele sectie rododendrons achter in het park.  Net als de dag ervoor was het weer wat guur maar dat mocht de pret niet drukken. Hier ook geluncht en het was perfect geregeld.

Park der Garten
Kalmia bij Böhlje

kwekerij Böhlje

Vervolgens een bezoekje gebracht aan kwekerij Böhlje, wat misschien iets minder interessant was voor de mensen die niets wilden kopen.  Maar zelfs David heeft nog wat plantmateriaal meegenomen, ondanks dat het terug moest naar de VK. Ik kon het ondertussen niet laten de Kalmia's te fotograferen en ik denk dat Lou deze plant later ook gekocht heeft.

Privétuin dhr. Knecht

De enige privétuin in de reis was die van de heer Knecht, die tandarts van beroep is. In eerste instantie een 'normale' tuin die door aankoop van grond, vergroot is naar het huidig formaat. Veel conferen en een wat statiger tuin dan dat je misschien van een rhodo-tuin zou verwachten. Lieve mensen!

Video nog even niet ge-upload.

Knecht tuin.jpg
Lutetsburg.jpg

Donderdag 18 mei

Lütetsburg

Donderdag was Hemelvaart. De suggestie werd bij de planning gewekt dat het die dag druk zou zijn in veel parken maar ik vond dat bij Lütetsburg erg meevallen. Omdat het vrij noordelijk in Duitsland ligt, waren de grote rododendrons nog niet uit maar de Amerikaanse azaleas waren wel uit en dat vond ik een imposant gezicht.

Donderdag 18 mei

Bruns

Om eerlijk te zijn vond ik niet het park maar de kwekerij hier het meest interessante gedeelte. De enorme bakken met bonsaibomen moeten een fortuin kosten, ze werden ook in het buitenland gekweekt. Het park zelf is mooi maar je ziet letterlijk door de bomen het bos niet en het is makkelijk verdwalen.

Gristade Bruns
Groenpsfoto PZ.jpg

Vrijdag 19 mei

zu Jeddeloh

Toegegeven, dit was een van de mooiste tuinen die we deze reis gezien hebben. Zeker niet alleen maar rododendrons want er was ook een coniferentuin maar alles was tot in de puntjes verzorgd en logisch opgezet. In deze tuin hebben we dan ook onze groepsfoto genomen; een betere keuze dan bij Bruns, waar we dat in eerste instantie wilden doen.